Frågor och svar

När det dyker upp en fråga ser vi till att ha svar

Du kanske undrar hur du hyr en parkering, gör en förbokning eller hur betalningen går till? Eller du som hyr ut kanske vill ha tips på hur din parkeringsplats blir mer intressant och attraktiv? Vi har samlat de vanligaste frågorna och tipsen här. Har du fler frågor eller funderingar kan du alltid kontakta oss.
Kontakta oss

Frågor och svar för den som hyr

Hur bokar jag en parkering i FastPark?

1. Tryck på ”Hem” vid menyn.

2. Ställ in mellan vilka tider du vill parkera genom snabbalternativen eller inne på filter.

3. Tillgängliga parkeringsplatser syns på kartan i form av prisikoner. Tryck på en parkering och se platsens egenskaper.

4. Tryck på ”Boka Parkering” och genomför stegen för betalning. Beloppet reserveras och dras efter bokningens sluttid.

 

Vill du ha hjälp med din bokning? Ring oss på 010 660 07 51 så hjälper vi dig.

Vad ska jag göra innan jag anländer?

När du anländer sköter FastPark resten och du kan fortsätta med din dag!

 

Här är två punkter som du bör tänka på för att det ska gå extra smidigt:

1. Läs parkeringsbekräftelsen i appen

Bekräftelsen innehåller:

  • Specifika tips om hur du hittar din parkeringsplats.
  • Ditt boknings ID och mellan vilka tider du har bokat.
  • Chattfunktion med uthyraren.
  • Information om eventuell access, höjdbegränsningar, typ av parkering etc.

 

2. Planera din resa

Se till att hålla koll på eventuella begränsningar i trafiken, avstängda vägar eller förseningar när du ska hämta din bil för att undvika onödiga stressmoment i din vardag.

 

Ha alltid en god kommunikation med din uthyrare.

Hur kontaktar jag FastPark?

Om du är i behov av hjälp kan du kontakta oss via telefon eller mail.

 

Våra kontaktuppgifter:

 

Vårt telefonnummer är öppet dygnet runt för bästa möjliga support.

 

Notera:

Om det är en bil vid din bokade plats är det vanligtvis snabbare att kontakta uthyraren. Kontakta dem genom chattfunktionen i bokningsbekräftelsen.

 

Om ditt ärende är mindre brådskande, vänligen kontakta oss via telefon eller mail.

 

Om du ska skicka in ett klagomål. Vänligen skicka in via menyn ”Profil” vid ”Rapportera” så går ärendet igenom vår klagomålsprocess.

Hur kontaktar jag uthyraren?

Du kan kommunicera med uthyraren genom vår chattfunktion från bokningsbekräftelsen.

 

Efter din bokning är bekräftad:

1. Tryck på menyn ”Bokningar” och gå in på din bokning i appen.

2. Tryck på den blå chattikonen för att börja chatta.

 

Notera:

Det är inte möjligt att kontakta uthyraren innan bokningen är bekräftad.

Hur förlänger jag min bokning?

1. Tryck på menyn ”Bokningar”.

2. Välj din bokning och tryck på ”Förläng bokning”.

Hur avbokar jag min bokning?

1. Tryck på menyn ”Bokningar” på ditt FastPark-konto och gå in på ”Kommande”.

2. Klicka in på bokningen och tryck på ”Avboka”. Reservationen på ditt konto släpps direkt vid en avbokning

 

Notera:

Avbokningar kan senast ske 1 timme innan starttiden. Kontakta annars FastParks support på 010 660 07 51 så hjälper vi dig.

Vad ska jag göra om jag kommer försent?

1. Kontakta uthyraren

Kontakta uthyraren omgående via chattfunktionen i bokningsbekräftelsen för att undvika onödiga avgifter.

Notera:

Försök alltid att förlänga din bokning vid ”Bokningar” och därefter kontakta uthyraren enligt ovan.

Välj den rätta platsen

  • Alla platser i tjänsten kan bokas direkt. På kartfunktionen syns endast de platserna som är tillgängliga för den inslagna tidsperioden.
  • Klicka på en prisikon på kartan för att se recensioner, foton, regler, beskrivningar och egenskaper för platsen.
  • Efter erlagd betalning får du tillgång till en detaljerad beskrivning om vart platsen ligger samt tillgång till en chattfunktion för direktkontakt med uthyraren.

Hur rapporterar jag ett problem om min bokning?

1. Tryck på ”Profil” och gå in på ”Rapportera”.

2. Ange bokningens ID och beskriv händelsen detaljerat. Skicka sedan in till vår support.

 

Notera:

Varje ärende skickas in till vår support och besvaras så snabbt som möjligt.

Vänligen ring 010 660 07 51 vid brådskande ärenden.

Hur går betalningen till?

  • Du kan betala genom att använda Apple Pay, Google Pay eller kreditkort direkt i appen.
  • Efter erlagd betalning får du en parkeringsbekräftelse vid ”Bokningar” med all information om din bokning.

Behöver du hyra en parkeringsplats?

Är du i behov av en parkering nära dig eller vid din destination? Läs mer om hur du går till väga för att boka eller ladda ner vår app.

Läs mer

Frågor och svar för uthyrare

Vill du hyra ut din parkeringsplats?

Har du en parkeringsplats som står tom mer än den används? Läs mer hur du gör för att hyra ut din plats till de som behöver den oftare än dig.

Läs mer

Är det gratis att registrera min parkeringsplats?

Det är gratis att registrera din parkeringsplats hos FastPark. Registreringen tar några fåtal minuter och du har en total kontroll över din uthyrning.

 

Skicka in platsen för gransking så sköter vår algoritm resten. Välkommen till att bli en del av FastPark!

Hur tar jag emot mina intäkter?

För att ta emot dina betalningar av FastPark behöver du göra följande:

  • Fyll i dina kontouppgifter efter att du har registrerat din parkeringsplats vid menyn ”Uthyrning”.

Utbetalningarna sker månadsvis den 25:e. Vid helgdagar betalas det ut i efterhand. Bokningar som genomförs mindre än 48 timmar före utbetalning läggs till nästkommande utbetalningssumma.

Hur registrerar jag min parkeringsplats?

Det är gratis att registrera din parkeringsplats i FastPark och det tar endast några fåtal minuter. Ladda ner FastPark-appen från AppStore eller Google Play för att påbörja din registrering.

 

Steg för att ladda upp din parkeringsplats:

1. Logga in i appen eller skapa ett konto med Bank ID.

2. Tryck på menyn ”Uthyrning” och på ”+” tecknet för att påbörja din registrering.

3. Välj din adress via en kartfunktion eller skriv in manuellt.

4. Skriv en beskrivning som är synlig innan och efter betalning. Följ våra tips i textrutan om vad du bör få med.

5: Lägg till minimum 1-2 bilder på din plats och dess område.

6. Ange platsens egenskaper, tillgänglighet och pris.

7. Skicka in registreringen för granskning.

 

Notera:

Inskickade parkeringsplatser granskas vanligtvis inom 48 timmar.

Hur blir jag en bra uthyrare?

Om din kund har en bra parkeringsupplevelse kommer de tillbaka igen. Här har du några punkter du kan göra för att säkerställa att din kund har en 5 * upplevelse:

 

1. Gör en lysande registrering

Se till att din beskrivning före och efter betalning är tydlig för din kund. Ladda upp 3 – 4 bilder på din parkeringsplats och hur de hittar din parkering. Detta hjälper bilisten att få en god och tydlig parkeringsupplevelse.

 

2. Svara snabbt på meddelanden

Våra bilister uppskattar snabba svar på eventuella frågeställningar. Om du får ett meddelande ska du svara så fort du kan och försäkra bilisten om att du är redo för att ta emot dem.

 

3. Håll din kalender uppdaterad

Om du ska på semester eller inväntar gäster till helgen, kom ihåg att uppdatera parkeringsplatsens tillgänglighet genom att lägga till eller ta bort parkeringsplatsen för de specifika datumen.

Tryck på menyn ”Uthyrning” och hantera din parkeringsplats.

Hur avbokar jag min kund?

Vi förstår att det ibland kan dyka upp oförutsägbara händelser och har därför skapat en avbokningsguide för dig som uthyrare. Innan du går igenom vår avbokningsguide vill vi betona vikten av att hålla kvar din bokning. Avbokningar kan orsaka stora besvär för bilister, och vi uppmanar dig att undvika det i allra högsta grad.

 

Hur avbokar jag min kund?

Om det är MER än en timme kvar till bokningens starttid kan du avboka i appen medan om det är mindre än en timme behöver du kontakta FastPark support på 010 660 07 51.

 

Avbokning i appen:

1. Gå till menyn ”Uthyrning” och ”Kommande bokningar”

2. Tryck på det röda krysset för att avboka din kund

 

Notera:

  • Om du måste avboka din kund, var vänlig och kommunikativ med bilisten. Undvik avbokningar i allra högsta grad.
  • Se alltid till att ha en god anledning till din avbokning. Genomför avbokningen omedelbart för att spara tid åt din kund.
  • Bilisten kan själv avboka enda tills starttiden har passerats.

 

Gå in i appen här: https://linktr.ee/fastpark

 

Vi hoppas att den här guiden hjälper dig att genomföra avbokningsprocessen i appen. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar, tveka inte på att kontakta vår support.

Behöver min parkeringsplats vara tillgänglig hela tiden?

Din parkeringsplats behöver inte vara tillgänglig för bilisterna i appen 24/7. Du kan välja att hyra ut återkommande varje vecka, specifika tider eller långtidsuthyrning.

 

Genom att ha din kalender uppdaterad stoppar du bilister från att boka din parkeringsplats när det inte passar dig.

 

Justera tillgängligheten för din parkeringsplats:

1. Gå till menyn ”Uthyrning” och tryck på den gröna justera kanppen på din registrerade parkeringsplats

2. Tryck på ”Tillgänglighet” och justera dina tider

Varför ska jag endast acceptera betalningar och kommunikation genom FastPark?

1. Enkelhet

Vårt betalningssystem och chattfunktion är framtagen för att göra livet enklare för alla användare. När du genomför din bokning via FastPark hittar du all information på samma ställe – och om du behöver hjälp, är vi endast ett samtal bort.

 

2. Fler boknigar

Genom FastParks transaktionsavgift vidareutvecklas tjänsten dagligen. Vi arbetar ständigt för att värva fler parkeringsplatser till våra bilister för att göra vår app ännu bättre. Fler platser innebär fler potentiella bilister som kan boka din parkeringsplats!

 

3. Avtalsvillkor

Genom att godkänna FastParks avtalsvillkor, godkänner du att använda FastPark appen för alla betalningar.

 

Kontakta oss om en bilist vill betala utanför appen så hjälper vi dig.

Hur kan jag öka intresset för min parkeringsplats?

Får du inte tillräckligt med bokningar? Det finns många saker du kan göra för att hjälpa din parkeringsplats att få det intresset den förtjänar:

 

1. Ladda upp ett foto av din parkering

Parkeringsplatser med 3 – 4 foton får i genomsnitt tre gånger fler bokningar än de utan. Du kan till exempel ladda upp en närbild på en garageinfart och området runtomkring för att underlätta för din kund.

 

2. Sätt en konkurrenskraftigt pris

Sök efter ditt postnummer eller adress i vår app för att undersöka priserna på parkeringsplatserna närmast dig. I registreringen får du rekommendationer om vad du kan debitera per timme.

 

3. Svara snabbt på meddelanden

Bilister i FastPark uppskattar en god kommunikation för att snabbt få svar på olika frågeställningar. Detta leder till en bättre upplevelse och på sikt fler goda omdömen.

Ha alltid på notiser för FastPark-appen.

 

4. Undvik att avboka bokningar

Avbokade bokningar kan orsaka allvarliga besvär för bilisterna. Om en uthyrare annullerar bokningar vid upprepade tillfällen kontaktar FastPark användaren angående en eventuell fortsättning.

 

5. Be om recensioner

Att ha många recensioner uppmuntrar fler bilister att boka din parkeringsplats. Vi skickar en automatisk notis till bilisten för att bedöma din parkeringsplats, men skicka dem gärna ett meddelande om att skriva en kommentar för att hjälpa dig.

Tjäna extra pengar genom några enkla steg i vår app

Tjäna pengar på din parkeringsplats när du inte använder den. Med FastParks app skapar du enkelt ett konto, lägger till din parkeringsplats och dess egenskaper. Sen är det bara att invänta bokningar och betalningar. Ladda ner från appstore eller registrera dig under Mina sidor.
AppStoreGoogle Play
Spara tid och tjäna pengar

Välkommen att bli en del av FastPark!

Hyr ut din parkering